Meer informatie

Bij de uitvraag voor het aanleggen van de fiets- en voetgangersbrug heeft de provincie aangegeven de vormgeving van de brug erg belangrijk te vinden. Het ontwerp van een duurzame, 240 meter lange liggerbrug met 8 overspanningen van aannemingsbedrijf Gebr. Reimert B.V. kwam als winnend ontwerp uit de aanbesteding. Om de bushalte Stichtstekant te bereiken vanaf de fiets- en voetgangersbrug is de brug voorzien van een spiltrap. Mindervalide reizigers kunnen gebruik maken van een glazen lift die zich in de as van de trap bevindt.

Duurzaam en beeldbepalend

De materialen die gebruikt worden voor de liggerbrug zijn beeldbepalend en duurzaam, namelijk Cortenstaal en hout. Cortenstaal veroudert mooi, is goed te hergebruiken, heeft geen afwerking nodig en behoeft vrijwel geen onderhoud. Het hout dat gebruikt wordt voor de brugleuningen en zitbanken is hardhout dat in Almere gerecycled is. Vanaf de zitbanken kan de gebruiker aan de oostkant uitkijken op de Groene Kathedraal. Aan de westkant is een uitkijkpunt in de richting van het monument voor de Peetvaders van Almere boven op de Berg ‘Almere Boven' in het Museumbos.

Mock-up

Een aantal weken geleden heeft provincie Flevoland samen met het team van Reimert Bouw en Infrastructuur een mock-up georganiseerd. Bij een mock-up maken we op schaal of op ware grootte een model van (een deel van) het ontwerp. Op deze manier kunnen er makkelijker keuzes gemaakt en doorgevoerd worden in het definitieve ontwerp van de brug. In het geval van deze mock-up hebben we gekeken hoe de verlichting schijnt op het metaal van de brug. Dit hebben wij overdag maar ook in de avond bekeken. Er is gekeken naar de uitstraling van de verlichting en of deze horizontaal of verticaal geplaatst moest worden. Uiteindelijk is besloten om de verlichting op de balk onder de brugleuning te gaan plaatsen onder een hoek van 45 graden. Dit zorgt voor de beste verlichting van het wegdek van de fiets- en voetgangersbrug en de minste verblinding voor de fietsers en voetgangers.

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen?

Of wilt u onze nieuwsberichten ontvangen? Neem contact op met de afdeling Infrastructuur