Toegankelijkheidsverklaring website Bruggencampus

Status toegankelijkheid https://bruggencampus.nl

Provincie Flevoland is wettelijk verplicht om deze website te laten voldoen aan het Besluit digitale toegankelijkheid overheid.

De status van deze website is: B - voldoet gedeeltelijk

De status is toegekend op basis van een eigen verklaring, die voor het laatst is bijgewerkt op 15-12-2022

Op deze pagina kunt u:

  • De volledige, officiële verklaring inzien;
  • Een toegankelijkheidsprobleem melden.

Status toegankelijkheidslabel van Bruggencampus. Volg de link voor de volledige toegankelijkheidsverklaring.

Verklaring

Provincie Flevoland streeft ernaar om de eigen online informatie en dienstverlening toegankelijk te maken, overeenkomstig het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de inhoud van de website Bruggencampus.

  • hoofddomein:
  • subdomeinen en andere domeinen die behoren tot de website:
    • (niet van toepassing)

Een overzicht van alle websites, mobiele applicaties en verklaringen van Provincie Flevoland is beschikbaar via de link https://www.flevoland.nl/toegankelijkheid

Nalevingsstatus: voldoet gedeeltelijk

Uit de door Provincie Flevoland gepubliceerde informatie blijkt dat de website Bruggencampus gedeeltelijk voldoet aan het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Uit toegankelijkheidsonderzoek is gebleken dat nog niet aan alle eisen wordt voldaan. Voor elke afzonderlijke afwijking van de eisen is de oorzaak bekend en is het gevolg beschreven, zijn maatregelen genomen om de afwijking te kunnen opheffen EN wordt een concrete datum genoemd waarop de maatregelen zullen zijn uitgevoerd.

In de toelichting, onder het kopje onderbouwing van de verklaring, wordt aangegeven hoe ver Provincie Flevoland is gevorderd met de toegankelijkheid van Bruggencampus en welke noodzakelijke maatregelen worden genomen om de website toegankelijker te maken.

De kenmerken van de verschillende statussen worden beschreven in de toelichting, onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen.

Akkoordverklaring

Deze verklaring is op 01-12-2022 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Provincie Flevoland . Functie: Directeur.

De actualiteit, volledigheid en juistheid van deze verklaring zijn voor het laatst herzien op 15-12-2022.

Feedback en contactgegevens

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan? Of heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via webteam@flevoland.nl

Wat kunt u van ons verwachten?

  • Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging.
  • We informeren u over de voortgang en de uitkomst.
  • Binnen 3 weken is uw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Bent u niet tevreden met de manier waarop uw klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kunt u contact opnemen via https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht.

Aanvullende informatie van Provincie Flevoland

De streefdatum waarop de website volledig zal voldoen: 01-01-2024.

Onderbouwing van de verklaring

Onderzoeksresultaten

  • Oké. De status van de website Bruggencampus : voldoet gedeeltelijk

De website Bruggencampus is onderzocht op toegankelijkheid en uit de rapportage blijkt volgens Provincie Flevoland dat nog niet aan alle onderstaande kenmerken wordt voldaan:

  • De onderzoeksresultaten waarop de claim is gebaseerd zijn beschikbaar via:
    • https://www.flevoland.nl/toegankelijkheid Kenmerken die in de rapportage zijn vastgelegd:
      • Datum: 24-05-2022
      • Type onderzoek: handmatig onderzoek (eventueel deels automatisch)
      • Onderzoek uitgevoerd door: een onafhankelijke derde partij
      • Oké. Gebruikte standaard: EN 301 549 / WCAG 2.1 niveau AA
      • Oké. Actualiteit: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat de meet- en onderzoeksgegevens waarop het onderzoek is gebaseerd jonger zijn dan 36 maanden.
      • Oké. Onderzoeksmethode: voldoet aan de voorwaarde. Uit de rapportage blijkt dat bij het handmatige onderzoek een goed gedocumenteerde evaluatiemethode (WCAG-EM of gelijkwaardig) is gebruikt.
      • Oké. Vastlegging: voldoet aan de eisen. Uit de rapportage blijkt dat de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in een voor mensen leesbaar formaat, of in het machineleesbare formaat EARL.
  • De (gecombineerde) onderzoeksresultaten:
    • Oké. Omvatten alle eisen uit hoofdstuk 9 Web (voor websites) of 11 Software (voor mobiele applicaties) van de Europese toegankelijkheidsnorm EN 301 549. De eisen voor websites, mobiele applicaties en downloadbare documenten in deze norm zijn identiek aan de niveau A en AA succescriteria van de wereldwijd toegepaste toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1.
    • Oké. Zijn representatief voor alle content op het hoofddomein en eventuele de sub- en andere domeinen die in de verklaring worden genoemd.
  • Niet Oké. Tijdens het onderzoek zijn afwijkingen gevonden op de toegankelijkheidsstandaard, die niet konden worden hersteld voordat het onderzoek werd afgerond.
  • Oké. Op basis van de onderzoeksresultaten verklaart Provincie Flevoland dat de website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsstandaard.

(Onder het kopje Uitleg over de nalevingsstatussen worden de kenmerken van de verschillende statussen beschreven).

Afwijkingen van de toegankelijkheidsstandaard

  1. SC 1.1.1 - Niet-tekstuele content [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient. […]

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ staat de video “Bruggencampus | Gedeputeerde Jan-Nico Appelman over de Bruggencampus”. Deze heeft op dit moment in het title-attribuut een verkeerde tekst staan, namelijk “Bruggencampus De Beverbrug: plaatsen volstortliggers”. Dit is geen omschrijving van de video die nu op de pagina staat. Dit moet dus aangepast worden. De waarde van het title-attribuut kan bijvoorbeeld aangepast worden naar “Bruggencampus | Gedeputeerde Jan-Nico Appelman over de Bruggencampus - YouTube”. Daarmee is het ook meteen duidelijk dat het om een video op YouTube gaat, die voorbeeldtekst is ook nog identiek aan de paginatitel van deze video op YouTube zelf. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/rondje-weerwater/, waar de video “Bruggencampus | architect René van Zuuk over de Weerwaterbrug en Beverbrug” ook de tekst “Bruggencampus De Beverbrug: plaatsen volstortliggers” in het title-attribuut heeft. Ook hier moet het title-attribuut aangepast worden naar bijvoorbeeld “Bruggencampus | architect René van Zuuk over de Weerwaterbrug en Beverbrug – YouTube”.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan een aantal PDF-documenten met een ingebouwde PDF-viewer die niet goed toegankelijk is. De meeste icoontjes in de viewer hebben wel een tekstalternatief, maar bijvoorbeeld het icoontje met drie puntjes heeft dit niet. Daardoor is de betekenis van dit icoontje niet voor iedereen toegankelijk. Die interface voor de PDF’s voldoet niet aan meerdere succescriteria, deze is bijvoorbeeld ook niet met het toetsenbord te bedienen. Indien het mogelijk wordt om deze PDF’s op een toegankelijke manier te downloaden kan elke PDF-viewer gebruikt worden om dat bestand te bekijken. De PDF-viewer op deze website hoeft dan niet meer toegankelijk te zijn om te voldoen, het downloaden is dan een alternatief.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/talkshow-the-floriade-bridges/ staan onder het artikel over de Talkshow een aantal foto’s die een sfeerimpressie geven van de bruggen op de Floriade. Deze hebben allemaal geen tekstalternatief. Daardoor gaat informatie voor sommige gebruikers verloren. Omdat het om een sfeerbeeld gaat en niet elke foto op zichzelf informatief is, is het niet nodig om elke foto een los tekstalternatief te geven. Een oplossing is om de eerste foto een tekstalternatief als “Sfeerimpressie bruggen op terrein Floriade” te geven, de overige foto’s in dit overzicht mogen dan genegeerd worden door hulpsoftware. In de context van deze pagina zijn deze afbeeldingen niet puur decoratief.

    • Gevolg:

      Er kan onduidelijkheid ontstaan over de functie

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  2. SC 1.2.2 - Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan vier video’s. De video “Bruggencampus college | Aflevering 1 | Tweede leven brug” heeft automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze vorm van ondertiteling bevat echter te veel fouten om te voldoen aan dit succescriterium. Zo worden bijvoorbeeld geen leestekens gebruikt, wat het lezen van de tekst moeilijker maakt. Daarnaast komen ook fouten voor in de vertaling naar tekst. Zo wordt erop 0:48 gezegd “wat bedoel je daar allemaal mee”, maar staat in de ondertiteling “we bedoelen raam al mee”. Op 0:52 wordt gezegd “de floriade is een wereldtuinbouwtentoonstelling”, maar in de ondertiteling staat “de floriade is een wereld een boot tentoonstelling”. Op 1:04 wordt gezegd “of toch in woont in elk geval”, maar in de ondertiteling staat “of toch in bont en elk geval”. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden ter illustratie. De andere drie video's op https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ zijn niet inhoudelijk onderzocht, maar hebben allemaal ook automatisch gegenereerde ondertiteling. In deze video's komen dus zeer waarschijnlijk soortgelijke fouten voor.

    • Gevolg:

      Er worden geen leestekens gebruikt, wat het lezen van de tekst moeilijker maak

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Er wordt naar het creatie-proces gekeken om dit in de toekomst aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  3. SC 1.2.3 - Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staan drie video’s. Onder andere de video “Bruggencampus | architect René van Zuuk over de Weerwaterbrug en Beverbrug” bevat visuele informatie die niet in het audiospoor voorkomt. Op 0:11 staat bijvoorbeeld “Bruggencampus” en “De praktijkomgeving voor innovatieve en circulaire bruggen.” in beeld. Aan het eind van de video staat er nog meer visuele informatie in beeld, namelijk de tekst “Deze film is geproduceerd door de Bruggencampus … van innovatieve en circulaire bruggen.”, een aantal logo’s, en de tekst “een productie van LenteMedia”. Deze informatie is niet beschikbaar voor bijvoorbeeld blinde gebruikers en dus moet hier een alternatief voor komen. Dit kan door deze informatie in het audiospoor op te nemen of een apart audiospoor toe te voegen met deze auditieve informatie (de zogenaamde audiodescriptie). Ook mag voor dit succescriterium nog een volledig uitgeschreven transcript worden aangeboden waar deze en alle andere belangrijke informatie uit de video in wordt beschreven. Voor succescriterium 1.2.5 is dit laatste echter niet meer toegestaan. Voor het voldoen aan niveau AA is dat dus geen goede oplossing. Hetzelfde probleem komt ook bij andere video’s voor. Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ staan twee video’s, waaronder de video “Bruggencampus compilatievideo onthulling 29 oktober”. In deze video staat op 0:11 ook de tekst “Bruggencampus” en “De praktijkomgeving voor innovatieve en circulaire bruggen.” Aan het eind van de video staat de tekst “Deze film is gemaakt voor de onthulling circulaire bruggen op 29 oktober 2021”, “Een productie van LenteMedia” en een aantal logo’s in beeld. Ook op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan meerdere video’s, waaronder de video “Bruggencampus college | Aflevering 1 | Tweede leven brug”. Van deze video zijn vanwege de lengte alleen de eerste twee minuten inhoudelijk beoordeeld. In deze video staat op 0:11 de tekst “Bruggencampus College, Tweede leven bruggen” in beeld, met daaronder een aantal logo’s. Daarna staat ook de tekst “Lucas de Man, host” in beeld. De naam wordt door de spreker wel genoemd, maar het woord host niet. Het is belangrijk dat deze informatie in het audiospoor voorkomt. Dit probleem kan ook nog bij andere video’s voorkomen. Meer voorbeelden van dit probleem worden hier niet genoemd.

    • Gevolg:

      Deze informatie is niet beschikbaar voor bijvoorbeeld blinde gebruikers en dus moet hier een alternatief voor komen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Er wordt naar het creatie-proces gekeken om dit in de toekomst aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  4. SC 1.2.5 - Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staan drie video’s. Onder andere de video “Bruggencampus | architect René van Zuuk over de Weerwaterbrug en Beverbrug” bevat visuele informatie die niet in het audiospoor voorkomt. Voorbeelden zijn bij succescriterium 1.2.3 genoemd. Deze informatie is niet beschikbaar voor bijvoorbeeld blinde gebruikers en dus moet hier een alternatief voor komen. Dit kan door deze informatie in het audiospoor op te nemen of een apart audiospoor toe te voegen met deze auditieve informatie (de zogenaamde audiodescriptie). Voor dit succescriterium is een media-alternatief niet meer toegestaan. Hetzelfde probleem komt ook bij andere video’s voor. Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ staan twee video’s, waaronder de video “Bruggencampus compilatievideo onthulling 29 oktober”. Voorbeelden van het probleem zijn genoemd bij succescriterium 1.2.3. Dit geldt ook voor de video “Bruggencampus college | Aflevering 1 | Tweede leven brug” op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/. Dit probleem kan ook nog bij andere video’s voorkomen. Meer voorbeelden van dit probleem worden hier niet genoemd.

    • Gevolg:

      De informatie is niet beschikbaar voor bijvoorbeeld blinde gebruikers en dus moet hier een alternatief voor komen

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Er wordt naar het creatie-proces gekeken om dit in de toekomst aan te passen.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  5. SC 1.3.1 - Info en relaties [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    • Oorzaak:

      Kopteksten moeten als koppen (h1- tot en met h6-elementen) worden opgemaakt. De elementen strong en em zijn bedoeld om één of enkele woorden de nadruk te geven. Deze worden dan mogelijk ook met nadruk weergegeven door hulpsoftware. Op de onderzochte website zijn hier meerdere problemen mee gevonden. Zo zijn niet alle kopteksten als kop opgemaakt, maar met het strong-element. Ook is op een aantal plekken strong of em gebruikt om een bepaalde opmaak te bereiken. Dit kan beter via CSS geregeld worden. Hier volgen enkele voorbeelden, maar er komen meer soortgelijke problemen voor op de website.

      Op alle pagina’s wordt in de footer een strong-element gebruikt voor de tekst “Bridge campus” of “Bruggencampus” (de footer is op sommige pagina’s deels Engelstalig). Het is niet de bedoeling om hier een strong-element te gebruiken. Gebruik bij voorkeur CSS om deze tekst vet te drukken. https://bruggencampus.nl/

      Op een aantal pagina’s is het strong-element gebruikt om koppen mee op te maken. Op pagina https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/rondje-weerwater/ is de h1-kop “Rondje Weerwaterbrug” ook met een strong-element opgemaakt. Dit is niet de bedoeling van het strong-element. Als het nodig is om de kop anders op te maken, gebruik dan CSS. Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ is het strong-element gebruikt voor zowel de kop “Bruggencollege” als de kop “Presentaties”. Ook daar moet het aangepast worden.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/talkshow-the-floriade-bridges/ is geen gebruikt gemaakt van koppen, maar alleen van een strong-element voor de kopteksten zoals “Talkshow The Floriade Bridges”, “Nederland circulair wereldkampioen?” en “Nog vier events te gaan”. Hierdoor kan hulpsoftware de relatie tussen de koptekst en de tekst eronder niet bepalen.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/talkshow-the-floriade-bridges/ is de eerste alinea opgemaakt met een strong-element. Gebruik bij voorkeur CSS om de eerste alinea anders weer te geven. Ook op pagina https://bruggencampus.nl/de-cementloze-molen-in-flevoland-draait/ is de eerste alinea vetgedrukt met een strong-element.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/talkshow-the-floriade-bridges/ is een ander soort probleem gevonden. Onder de op “Nog vier events te gaan” een lijst met vier items. Deze is echter niet als lijst opgemaakt in de code, maar met een p-tag met daarbij br-elementen om steeds een nieuwe regel te beginnen. Hierdoor kan hulpsoftware niet bepalen dat dit een lijst is. Gebruik daar een ongeordende lijst (ul-element) om de lijst op te maken.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ staan meerdere formulieren. Bij sommige velden in deze formulieren is het label van het invoerveld in de code niet gekoppeld aan het invoerveld. Bij het eerste formulier (30 mei 2022: Symposium Smart, Old & New materials) gaat het om het label Organisatienaam. Hier is een span-element gebruikt voor het label, in plaats van een label-element die met het for-attribuut gekoppeld is aan het invoerveld. Ook de overkoepelende labels van de groepen radiobuttons (bijvoorbeeld “Gaat u mee met de bus naar Cirwinn?”) zijn niet correct gekoppeld. Hierdoor wordt de bijbehorende vraag bijvoorbeeld niet opgelezen door voorleessoftware. Hiervoor kan het beste gebruik gemaakt worden van een fieldset-element. Daarin kan een legend-element geplaatst worden om een tekst te koppelen aan alle invoervelden in die fieldset. Deze problemen komen ook bij de andere formulieren op deze pagina. Bij het formulier “09 juni 2022: Symposium 5D Collaboration” gaat het ook om het label “Organisatienaam” en het label bij de radiobuttons (“Ben je in bezit van een Floriade toegangspas?”). Ook bij de formulieren “13 September 2022” en “04 Oktober 2022” komen dezelfde problemen voor.

    • Gevolg:

      Voorleessoftware benadrukt 'strong'-tekst.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  6. SC 1.3.2 - Betekenisvolle volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    • Oorzaak:

      De bedoeling van dit succescriterium is om te garanderen dat gebruikers de informatie in een logische volgorde kunnen gebruiken en de betekenis niet verloren gaat.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staat onder de kop “Sprints, nieuws en updates” de koptekst "Talkshow The Floriade Bridges". De afbeelding die bij deze kop hoort, staat in de code echter boven deze koptekst in plaats van eronder. Dit kan tot problemen leiden, omdat gebruikers dan kunnen denken dat deze content hoort bij een andere bovenliggende kop. Dit speelt vooral voor gebruikers die de webpagina niet visueel zien, maar afhankelijk zijn van de volgorde in de code, bijvoorbeeld bij het gebruik van hulpsoftware. Dit kan worden opgelost door in de code de content daadwerkelijk onder de kop te zetten waar het bij hoort. Via CSS kan het dan zo opgemaakt worden dat er visueel niets hoeft te veranderen. Dit kan bijvoorbeeld via de eigenschap "order". Dit geldt ook voor de afbeeldingen boven de koppen “Smart Circular Bridge’ geopend op Floriade Almere” en “De cementloze molen in Flevoland draait!”. Dit probleem komt ook op andere pagina’s voor. Op pagina https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/ gaat het om de afbeeldingen boven de koppen “Circulaire bruggen” tot en met “Tweede leven bruggen” . Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/bruggenteam/ gaat het om de foto’s van de leden van het Bruggenteam. Dit probleem is nog op meer pagina’s gevonden, verdere voorbeelden worden niet gegeven.

    • Gevolg:

      Dit kan tot problemen leiden, omdat gebruikers dan kunnen denken dat deze content hoort bij een andere bovenliggende kop.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  7. SC 1.3.5 - Identificeer het doel van de input [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

      • Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
      • De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
    • Oorzaak:

      De bedoeling van dit succescriterium is om ervoor te zorgen dat het invullen van formulieren makkelijker wordt, doordat velden met persoonlijke informatie worden aangevuld met autocomplete. Vooral voor mensen met cognitieve- of motorische beperkingen biedt dit uitkomst.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ staan een aantal formulieren, bijvoorbeeld het formulier bij de activiteit “30 mei 2022: Symposium Smart, Old & New materials”. In dit formulier moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden, waaronder voornaam, achternaam, organisatienaam en e-mailadres. Voor deze invoervelden is een autocomplete-attribuut nodig bij de input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete-attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes. Bij het invoerveld voor voornaam moet bijvoorbeeld autocomplete="given-name" gebruikt worden en zo gelden voor elk van de genoemde invoervelden andere verplichte waarden. Let op: niet voor elk veld bestaat een autocomplete-waarde, bijvoorbeeld niet voor voorletters of tussenvoegsels. Als er wel een waarde is, dan moet deze ook gebruikt worden.

      Ook bij de andere formulieren op de pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ worden geen autocomplete-attributen gebruikt, ook daar moet dit probleem worden opgelost. Dit gaat om de formulieren bij de evenementen “09 juni 2022: Symposium 5D Collaboration” tot en met “04 Oktober 2022: Symposium Connecting Circular Infrastructure”.

    • Gevolg:

      Eenvoudig aanvullen van formulieren is onmogelijk gemaakt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  8. SC 1.4.1 - Gebruik van kleur [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    • Oorzaak:

      Mensen die kleurenblind of slechtziend zijn, kunnen problemen hebben met het onderscheiden van kleuren of bepaalde kleuren zelfs helemaal niet zien. Daarom is het belangrijk om bij het overdragen van informatie niet alleen kleur te gebruiken, maar bijvoorbeeld ook (naast kleur) een andere vorm of tekst.

      Op meerdere pagina’s staan links in lopende tekst die alleen te onderscheiden zijn door een andere kleur. Op pagina https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/rondje-weerwater/ staat bijvoorbeeld onder de kop “Almeerse reststromen” de link “René van Zuuk architecten”. Om aan dit succescriterium te voldoen, moeten deze links aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het contrastverschil tussen de link en de omringende tekst minimaal 3,0:1 zijn. Ten tweede moet de link veranderen als de muisaanwijzer op de link staat, zodat duidelijk is dat dit element interactief is. Dit kan bijvoorbeeld door de link te onderstrepen als de muisaanwijzer erop staat. Een andere oplossing is om te zorgen dat deze links altijd onderstreept zijn.

      Soortgelijke links staan op meer pagina’s. Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ staat bijvoorbeeld onder de kop “Contact opnemen” de link “bruggenteam. Deze link staat ook op pagina https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/ en pagina https://bruggencampus.nl/onze-themas-en-vraagstukken/innovatieve-aanbesteding/. Op pagina https://bruggencampus.nl/onze-themas-en-vraagstukken/sprints/ staan bijvoorbeeld de links “Noorderwind” en “Zeewaardig Service Design” in de eerste alinea. Dit type links in de lopende tekst is nog vaker gevonden. Verdere voorbeelden worden niet genoemd.

    • Gevolg:

      Mensen die kleurenblind of slechtziend zijn, kunnen problemen hebben met het onderscheiden van kleuren of bepaalde kleuren zelfs helemaal niet zien.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  9. SC 1.4.3 - Contrast (minimum) [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

      • Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
      • Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
      • Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/contact/ staat een contactformulier. Bij het invullen van de velden van dit formulier, heeft de lichtgrijze tekst niet voldoende contrast met de witte achtergrond. Het contrast is nu 2,8:1, dit zou minstens 4,5:1 moeten zijn. Dit formulier wordt op meerdere pagina’s herhaald, en dit probleem moet ook op die pagina’s opgelost worden. Het gaat bijvoorbeeld over de pagina’s https://bruggencampus.nl/ en https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/.

    • Gevolg:

      Mensen die slechtziend zijn, kunnen moeite hebben om tekst te lezen als het contrast van de tekst op de achtergrond te laag is.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  10. SC 1.4.4 - Herschalen van tekst [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    • Oorzaak:

      Bij een kleine schermweergave, bijvoorbeeld een CSS-breedte van 1280 pixels en 200% zoom, verschijnt het mobiele menu (te herkennen aan de drie liggende streepjes). Als dit menu geactiveerd wordt, komen de links naar verschillende pagina’s in beeld. De lijst valt echter deels uit beeld, waardoor het niet mogelijk om naar deze links te navigeren. https://bruggencampus.nl/

    • Gevolg:

      Als de website wordt bekeken bij een CSS-breedte van 1280 pixels en als ingezoomd wordt tot 200%, is niet alle content of functionaliteit meer beschikbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  11. SC 1.4.10 - Reflow [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

      • Verticaal: scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
      • Horizontaal: scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels; Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
    • Oorzaak:

      Bij succescriterium 1.4.4 is beschreven dat er verlies van content en/of functionaliteit is bij het inzoomen met 200% en een CSS-breedte van 1280 pixels, namelijk dat een deel van de links in het menu wegvallen. Ditzelfde probleem treedt ook op bij dit succescriterium, waarbij is getest bij een CSS-breedte van 320 pixels (of 1280 pixels en 400% ingezoomd). Deze problemen zijn hier niet nogmaals beschreven, zie voor de beschrijving succescriterium 1.4.4. Bij het oplossen van deze problemen moet er dus op gelet worden dat dit ook gaat voldoen voor dit succescriterium. https://bruggencampus.nl/

    • Gevolg:

      Als de website wordt bekeken met ingezoomde browser is niet alle content of functionaliteit meer beschikbaar.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  12. SC 1.4.11 - Contrast van niet-tekstuele content [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

      • Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
      • Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/contact/ staat een contactformulier. De randen om de invoervelden in dit formulier hebben een contrast van 1,8:1 met de lichtblauwe achtergrond van het formulier. Dit contrast zou minstens 3,0:1 moeten zijn. Het selectievakje in dit formulier heeft bijvoorbeeld wel voldoende contrast, dus de grijze kleur donkerder maken zou dit oplossen. Dit formulier wordt op meerdere pagina’s herhaald op de onderzochte set webpagina’s. Het contactformulier komt bijvoorbeeld ook voor op pagina https://bruggencampus.nl/, https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/ en https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/.

      Op de onderzochte pagina’s is een aangepaste indicator van de toetsenbordfocus aanwezig. Wanneer de kleur van de toetsenbordfocusindicator is ingesteld, moet deze altijd voldoende contrast hebben met de achtergrond om goed genoeg zichtbaar te zijn. Op sommige plaatsen is het contrast van de focusindicator echter te laag. Op alle pagina’s staan in de footers links met een witte tekst op een donkerblauwe achtergrond, bijvoorbeeld “Over ons”, “Bruggenteam” en “Onze bruggen”. Als deze links focus krijgen, staat er een felroze focusindicator omheen. Het contrast van de felroze focusindicator op de donkerblauwe achtergrond is 2,9:1. Dit is net niet voldoende, die waarde moet minimaal 3,0:1 zijn om te voldoen. https://bruggencampus.nl/

      De combinatie van de roze focusindicator op een donkerblauwe achtergrond komt ook op andere plaatsen voor. Op pagina https://bruggencampus.nl/ staat net boven de kop “Video’s” de tekst “Bijeenkomsten”. Als deze focus ontvangt, is het contrast 2,9:1. Deze situatie komt ook op andere plaatsen voor zoals op de verzendknoppen in de formulieren op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/, en bij de verzendknop bij het contactformulier, die onder andere op pagina https://bruggencampus.nl/contact/ staat.

    • Gevolg:

      Niet-tekstuele elementen hebben voldoende contrast nodig. Met name voor slechtziende gebruikers is dit belangrijk, om de verschillende elementen op een webpagina goed van elkaar te kunnen onderscheiden en te kunnen gebruiken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  13. SC 1.4.13 - Content bij hover of focus [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

      • Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
      • Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
      • Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is. Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
    • Oorzaak:

      Op alle pagina's staat bovenaan een menu. Als er over de onderdelen van het menu wordt gegaan met de muisaanwijzer of als deze toetsenbordfocus krijgen, klapt het menu uit. Deze content die onder hover of focus verschijnt, moet volgens dit succescriterium aan drie voorwaarden voldoen. Het voldoet nu, bij het gebruiken van de muis, alleen aan de voorwaarden 'Aanwijsbaar' en 'Aanhouden'. De content voldoet niet aan de voorwaarde 'Sluiten', want er is geen manier om deze extra content te verbergen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met de Escape-toets. Bij het gebruiken van het toetsenbord is het wel mogelijk om de submenu’s met de Escape-toets te sluiten en gaat het dus goed. https://bruggencampus.nl/

    • Gevolg:

      Gebruikers met een toetsenbord kunnen de navigatie niet sluiten.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  14. SC 2.1.1 - Toetsenbord [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    • Oorzaak:

      Bij een kleine schermweergave, bijvoorbeeld een breedte van 1280 pixels en 200% zoom, verschijnt het mobiele menu (te herkennen aan de drie liggende streepjes). Dit mobiele menu is niet met het toetsenbord te bedienen. Het ontvangt wel focus, maar als geprobeerd wordt het menu te activeren door middel van de enter-toets, verschijnt het menu kort in beeld en verdwijnt het meteen weer. Het menu is daardoor niet te gebruiken. https://bruggencampus.nl/

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staan onder de kop “Bruggencampus in de praktijk” een aantal items, namelijk “Innovatieve aanbesteding” tot en met “Gemeenschappelijke Data Omgeving” . Deze items zijn klikbaar en verwijzen dan naar de pagina over het betreffende onderwerp, maar deze zijn niet bedienbaar met het toetsenbord. Ze worden bij bediening van de website met het toetsenbord overgeslagen.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan onder de kop “Presentaties” drie presentaties. Deze zijn op de site te bekijken of bijvoorbeeld te downloaden. Met het toetsenbord is het echter niet mogelijk om het mechanisme hiervoor te bedienen. Zodra de focus erop komt, komt er de tekst “DearFlip: Loading PDF 100%...” in beeld en verdwijnen de presentaties zelf. Het is daardoor niet mogelijk om het bestand verder te bekijken of te downloaden. Het is op optie om het toegankelijk downloaden van het PDF-document als alternatief aan te bieden voor de PDF-viewer op de website zelf. De stappen naar het downloaden toe moeten dan wel toegankelijk zijn, en dat is nu niet het geval (zie ook succescriterium 1.1.1: Niet-tekstuele content). Een optie om dat te doen zou kunnen zijn om de kop aan te passen naar “Presentatie 1: Thijs Poelma – Rijkswaterstaat (PDF)” én om van die kop een link naar het PDF-document te maken. De tekst “(PDF)” is van belang om te voorkomen dat die nieuwe link niet voldoet aan andere succescriteria.

    • Gevolg:

      Gebruikers kunnen met toetsenbord niet het mobiele menu bedienen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  15. SC 2.1.4 - Sneltoetsen voor lettertekens [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
      • Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
      • Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staan onder de kop “Video’s” drie video’s. Er wordt gebruik gemaakt van Youtube-video’s. In deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen van één karakter te gebruiken voor de bediening. Iemand kan bijvoorbeeld de letter K gebruiken om de video te pauzeren en weer te starten of de letter M om het geluid te dempen en weer aan te zetten. Ook andere sneltoetsen kunnen actief zijn. Het probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken. Bij deze YouTube-videospeler kan dit opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML-code. De bediening met deze toetsen wordt dan uitgeschakeld, maar het is dan nog wel mogelijk om de video te bedienen met het toetsenbord. Zie ook de Engelstalige pagina https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb.

      Bij andere video’s op de website is hetzelfde probleem gevonden, bijvoorbeeld bij de video’s op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ en https://bruggencampus.nl/bruggencollege/. Er zijn nog meer pagina’s met video’s, let er dus op dat dit probleem overal wordt opgelost.

    • Gevolg:

      et probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  16. SC 2.2.1 - Timing aanpasbaar [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

      • Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
      • Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
      • Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, ""druk op de spatiebalk""), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
      • Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
      • Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
      • 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ staan een aantal formulieren waar gegevens van de gebruiker ingevuld kunnen worden. Als bijvoorbeeld in de browser Chrome een verplicht invoerveld wordt leeg gelaten, verschijnt (na het drukken op de knop "Verzenden") de browserafhankelijke melding “Vul uw voornaam in”. Browserafhankelijke meldingen verdwijnen in sommige browsers (Chrome en Edge) na een paar seconden, waardoor er dus een tijdslimiet aanwezig is om de tekst van de melding te kunnen lezen. Dit probleem komt voor bij alle formulieren op deze pagina.

    • Gevolg:

      Gebruikers kunnen de melding missen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  17. SC 2.4.3 - Focus volgorde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staat bij de kop “Bruggencampus” een illustratie met het tekstalternatief “Tekening van process BruggenCampus”. Deze illustratie kan vergroot worden en kan dan gesloten worden met escape. Bij het bedienen met het toetsenbord verplaatst na het sluiten van de tekening de focus weer naar het begin van de pagina. De focus komt dan op de skiplink. Dit is geen goede volgorde, de focus moet na het sluiten van de schermvullende pop-up terugkomen in de focusvolgorde op deze pagina. In dit geval is dat op de link die die pop-up ook activeerde of daar direct na, zodat er geen content overgeslagen wordt en niet opnieuw naar de link genavigeerd moet worden. Dit probleem komt ook voor op pagina https://bruggencampus.nl/de-cementloze-molen-in-flevoland-draait/.

    • Gevolg:

      Er kan content worden overgeslagen.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  18. SC 2.4.4 - Linkdoel (in context) [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis kan hebben voor gebruikers in het algemeen.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staan onder de kop “Sprints, nieuws en updates” drie items met daaronder steeds een “Lees meer” link. Het linkdoel wordt bepaald door de linktekst en de linkcontext. Links kunnen maar op enkele manieren context krijgen van andere content. Een link die onder een kop of andere tekst staat heeft niet automatisch context met die bovenstaande content. Het gevolg is dat het doel van deze links alleen uit de linktekst moet worden gehaald en dat is nu niet voldoende. Een mogelijke oplossing is om alleen de link in de kop te behouden en om het klikbare gebied van die ene link te vergroten zodat muisgebruikers op het hele blok kunnen klikken om naar die pagina te gaan. De toetsenbord bediening wordt daardoor ook eenvoudiger, er is dan nog maar één focusbaar element per bericht. Dit type probleem komt ook voor op pagina's https://bruggencampus.nl/nieuws/, https://bruggencampus.nl/onze-themas-en-vraagstukken/sprints/ en https://bruggencampus.nl/onze-bruggen/. Op die laatste pagina gaat het om de “Lees verder” links.

    • Gevolg:

      De link zelf is niet duidelijk waar deze heenlinkt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  19. SC 2.4.5 - Meerdere manieren [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    • Oorzaak:

      Volgens dit succescriterium moet er meer dan één manier zijn om alle webpagina's te kunnen vinden. Op dit moment is het volgen van links de enige manier waarop alle pagina's te vinden zijn. Voor dit probleem zijn verschillende oplossingen mogelijk, zoals het toevoegen van een zoekfunctie en/of een sitemap. https://bruggencampus.nl/

    • Gevolg:

      Achterliggende pagina's zijn lastig(er) te vinden voor bezoekers

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  20. SC 2.4.6 - Koppen en labels [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staat onder de kop “Contact opnemen” de kop “@bruggencampus”. Uit de tekst eronder blijkt dat dit de gebruikersnaam op LinkedIn is, maar deze kop is op zichzelf niet duidelijk. Het is hier niet per se nodig om koppen te gebruiken, maar als er voor koppen gekozen wordt, moeten er duidelijke koppen gebruikt worden die het onderwerp of doel beschrijven. Dit probleem komt op meerdere pagina’s voor, bijvoorbeeld ook op https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ (onder kop “Contact opnemen”) en op pagina https://bruggencampus.nl/contact.

    • Gevolg:

      Er ontstaat onduidelijkheid over het linkdoel

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  21. SC 2.4.7 - Focus zichtbaar [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/ staat boven de kop “Video’s” een knop met de tekst “Bijeenkomsten”. Als de focus van de knop “Bijeenkomsten” naar de video’s wordt verplaatst, blijft de focusindicator om de knop “Bijeenkomsten” staan, terwijl de focus verplaatst wordt naar de elementen in de video’s en daar ook zichtbaar is. Het is daardoor niet duidelijk waar de focus zich precies bevindt. Zorg er daarom voor dat de focus rondom de knop “Bijeenkomsten” verdwijnt als de focus naar de video’s wordt verplaatst.

    • Gevolg:

      Het is onduidelijk waar de focus zich bevindt.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  22. SC 3.3.1 - Foutidentificatie [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ staan een aantal formulieren waar browserafhankelijke foutmeldingen zijn gebruikt. In deze formulieren kunnen meerdere fouten in één keer gemaakt worden. Wanneer de verzendknop wordt geactiveerd, verschijnt telkens echter maar één melding in beeld. Dit is niet voldoende, omdat alle fouten tegelijk getoond moeten worden. Dit kan op meerdere manieren, zoals bij de onjuist ingevulde velden of door middel van een algemene foutmelding bovenaan het formulier.

      Op dit moment zijn de teksten die door de browser gegeven worden in de formulieren op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ ook niet voldoende. Bij het leeglaten van het invoerveld “Voornaam” wordt bijvoorbeeld de melding “Voer uw voornaam in” gegeven. Dit is geen foutmelding, maar een instructie. Een goede foutmelding geeft aan waar de fout zit en bevat tekst die aangeeft dat er een fout is gemaakt. In de meeste gevallen bevat een foutmelding een ontkenning. Een voorbeeld van een goede foutmelding is "De voornaam is niet ingevuld.". Deze fout komt ook voor bij andere velden, zoals achternaam (Melding “Voer uw achternaam in”) en e-mail (Melding “Voer uw e-mailadres in”). Zolang niet alle browsers deze (en andere) problemen oplossen is het gebruik van browserafhankelijke foutmeldingen niet voldoende voor dit succescriterium.

    • Gevolg:

      De foutmeldingen en instructies worden niet juist weergeveven

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  23. SC 4.1.1 - Parsen [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    • Oorzaak:

      Parsefouten kunnen problemen veroorzaken voor hulpsoftware. Daarom wordt hier onder andere gekeken of alle elementen correct gesloten worden, alle gebruikte id’s uniek zijn en elementen goed genest zijn. Dit is ook te controleren via https://validator.w3.org/.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencampus/ staat op regel 492 een losse p-eindtag, maar er lijkt eerder geen begintag te staan. Dit probleem komt op meer pagina’s voor. Op https://bruggencampus.nl/bruggencampus/bruggenteam/ staat er bijvoorbeeld een losse p-eindtag op regel 570. Ook op bijvoorbeeld pagina https://bruggencampus.nl/de-cementloze-molen-in-flevoland-draait/ komt deze losse eindtag voor, op regel 499. Deze losse eindtag lijkt te zitten in het contactformulier dat op meerdere pagina’s herhaald word.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/onze-themas-en-vraagstukken/sprints/ wordt op regel 298 een span-element geopend, maar deze wordt niet goed afgesloten.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ wordt op regel 409 een p-element en een code-element geopend. Daarna wordt een div-element geopend. Hierdoor ontstaan meerdere parsefouten. Door een div-element te openen worden sommige openstaande inline-elementen, zoals het openstaande p-element automatisch gesloten. Dit is echter niet het geval bij een code-element, die moet altijd een eindtag hebben. Verderop op dezelfde regel staat wel een code-eindtag, maar door het div-element dat eerder is geopend valt deze eindtag niet meer in de scope van de begintag en wordt het als een losse eindtag gezien. Dit geldt ook voor de losse p-tag aan het einde van regel 409, het openstaande p-element was immers al gesloten door het openen van een div-element. Ditzelfde probleem komt op deze pagina nog twee keer voor, namelijk op regel 422 en regel 435.

    • Gevolg:

      Schermlezers kunnen problemen ondervinden.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  24. SC 4.1.2 - Naam, rol, waarde [niveau A]
    • Beschrijving van de afwijking:

      Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    • Oorzaak:

      Op alle pagina’s staat bovenaan een menu. Bij het aanwijzen met de muis van de menu’s-items als “Over Ons” en “Academie” verschijnen submenu’s. De items in deze submenu’s hebben als attribuut “aria-haspopup=“true””. Dit attribuut met die waarde is bedoeld om aan te geven dat er een pop-up verschijnt met daarin een zogenaamd WAI-ARIA menu, maar dat is hier niet het geval. Dit attribuut geeft (een gebruiker van) hulpsoftware dus onjuiste informatie en is daarom afgekeurd. In het geval dat er het onderdeel openklapt en er aanvullende content in beeld komt kan aria-expanded gebruikt worden om de toestand van dat element met de waarden “false” en “true” goed aan te geven voor hulpsoftware. Dat attribuut moet ook van waarde veranderen als een onderdeel wordt opengeklapt met de muis en dat is nu niet het geval. Kortom alle aria-haspopup attributen voldoen niet en de waarde van aria-expanded moet altijd overeen komen met wat er in beeld staat. https://bruggencampus.nl/

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan een aantal video’s in iframe-elementen die geen naam hebben. Het toevoegen van een title-attribuut is een van de oplossingen voor dit probleem. Het advies is om in die title de paginatitel van de YouTube pagina met deze video te gebruiken.

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bruggencollege/ staan onder de kop “Presentaties” een aantal PDF-viewers met daarin icoontjes voor bediening. De meeste icoontjes hebben een naam, maar het icoontje van drie puntjes heeft geen tekstalternatief. Daardoor kan hulpsoftware de naam ook niet bepalen. Ook hebben deze icoontjes geen rol en ontbreekt de toestand die aangeeft of een onderdeel actief of uitgeklapt is. Als het PDF-document op een toegankelijke manier gedownload kan worden, dan geldt dat als een alternatief voor de PDF-viewer. Dat zou dus ook voor deze problemen een oplossing zijn. Zie hiervoor ook de uitleg bij succescriterium 2.1.1.

    • Gevolg:

      Hulpsoftware wordt misleid en heeft niet de juiste informatie.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024
  25. SC 4.1.3 - Statusberichten [niveau AA]
    • Beschrijving van de afwijking:

      In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

    • Oorzaak:

      Op pagina https://bruggencampus.nl/bijeenkomsten/ verschijnt na het verzenden van één van de formulieren de melding “Bedankt voor uw indiening.”. Die melding is een statusbericht, omdat het voldoet aan twee hoofdcriteria van een statusbericht: de melding geeft informatie over de resultaten van een actie en de melding ontvangt geen focus. Deze rol van een statusbericht moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat hulpsoftware deze informatie kan voorlezen. Dit is nu niet het geval. Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door aria-live="polite" of role="status" aan het element met de melding toe te voegen. Let op: deze attributen moeten al aanwezig zijn op het moment dat de pagina is geladen, anders weet hulpsoftware nog niet dat hier statusberichten kunnen verschijnen.

    • Gevolg:

      Attributen zijn onjuist ingesteld, waardoor hulpsoftware geen statusberichten kan weergeven.

    • Alternatief:
    • Maatregel:

      Punt worden gedeeld met de ontwikkelaar en ingepland.

    • Planning voor de uitvoering van de maatregel: 01-01-2024

Andere toegankelijkheidsissues

(geen opgegeven)

Onevenredige last

De maatregelen die Provincie Flevoland heeft benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

(Zie onder uitleg over onevenredige last voor meer informatie)


Algemene toelichting

Uitleg over de nalevingsstatussen

De vooruitgang in digitale toegankelijkheid wordt bepaald aan de hand van nalevingsstatussen, die weergeven hoever een overheidsinstantie is gevorderd met het toegankelijker maken van een website. Voordat de wettelijke verplichting van kracht werd waren er slechts twee statussen: de toegankelijkheidsnorm schreef voor dat een website volledig moest voldoen aan alle toegankelijkheidseisen, met als resultaat status voldoet volledig. In geval het niet kon worden aangetoond dan was de status altijd voldoet niet.

De huidige aanpak kent vijf nalevingsstatussen. Doel is het bereiken van de status voldoet volledig. De statussen voldoet gedeeltelijk en eerste maatregelen genomen zijn tussenstappen op weg naar het einddoel.

De statussen en hun kenmerken zijn:

A: Voldoet volledig

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat de website of mobiele app volledig aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm voldoet.
  • De overheidsinstantie voldoet zowel aan de wettelijke verplichting als aan de norm.
  • Het in de wettelijke verplichting vastgelegde doel is behaald.

B: Voldoet gedeeltelijk (= in control verklaring)

  • De overheidsinstantie kan aantonen dat er een actueel, volledig en juist beeld is van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • Er wordt nog niet voldaan aan alle toegankelijkheidseisen uit de norm.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen benoemd en een planning gemaakt om de afwijkingen te herstellen.
  • De overheidsinstantie is daardoor in control over de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar nog niet volledig aan de norm.

C: Eerste maatregelen genomen

  • Er is nog geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft concrete verbetermaatregelen genomen om dat beeld te krijgen.
  • De overheidsinstantie voldoet wel aan de wettelijke verplichting, maar niet aan de norm.

D: Voldoet niet

  • Er is geen goed beeld van de toegankelijkheid van de website of mobiele app.
  • De overheidsinstantie heeft geen concrete verbetermaatregelen benoemd om inzicht te krijgen in de (mate van) toegankelijkheid.
  • De overheidsinstantie voldoet enkel aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken worden de overheidsinstantie aangespoord om binnen een bepaalde termijn concrete maatregelen te benoemen, inclusief planning.

E: Geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd

  • De overheidsinstantie heeft voor de website of mobiele applicatie geen toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • De overheidsinstantie voldoet niet aan de wettelijke verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren.
  • Omdat de wettelijke verplichting voorschrijft dat overheidsinstanties de noodzakelijke maatregelen nemen om hun websites en mobiele applicaties toegankelijker te maken wordt de overheidsinstantie aangespoord om op korte termijn een toegankelijkheidsverklaring te publiceren waarin concrete maatregelen zijn benoemd, inclusief planning.

Het uitgangspunt is dat verbetermaatregelen worden benoemd, ingepland en uitgevoerd. En dat daarmee wordt doorgegaan totdat volledig aan alle toegankelijkheidseisen is voldaan. Als een website lange tijd in een status blijft hangen, dan wordt aan de beleidsmatige eis toegankelijker maken niet langer voldaan.

Uitleg over onevenredige last

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat overheidsinstanties toe om gebruik te maken van de mogelijkheid om afzonderlijke eisen uit de toegankelijkheidsstandaard - tijdelijk - niet toe te passen, als dit voor hen onevenredig belastend is.

Met de uitzonderingsmogelijkheid 'onevenredige last' dient zorgvuldig te worden omgegaan; het ontbreken van prioriteit, tijd of kennis bij een overheidsinstantie zijn geen legitieme redenen om de toegankelijkheidsstandaard niet toe te passen.

Zie voor de formele, geldende tekst artikel 3, lid 2 tot en met 4 en de toelichting bij artikel 3 van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Inhoud die buiten de werkingssfeer valt van het Besluit

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties:

  • Kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd voor 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken;
  • Vooraf opgenomen, op tijd gebaseerde media die zijn gepubliceerd voor 23 september 2020;
  • Live uitgezonden, op tijd gebaseerde media;
  • Onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten, mits essentiële informatie op navigatiekaarten op een toegankelijke, digitale wijze wordt verstrekt;
  • Van derden afkomstige content die niet door de betrokken overheidsinstantie wordt gefinancierd of ontwikkeld en evenmin onder haar verantwoordelijkheid valt;
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties die niet volledig toegankelijk kunnen worden gemaakt om redenen van bewaring, authenticiteit of het ontbreken van geautomatiseerde en kostenefficiënte oplossingen om toegankelijkheid te bewerkstelligen;
  • Content die enkel beschikbaar is voor een gesloten gebruikersgroep en die is gepubliceerd voor 23 september 2019, tot de betreffende website ingrijpend wordt herzien;
  • Content van websites en mobiele applicaties die niet noodzakelijk is voor actieve administratieve processen en die niet wordt aangepast na 23 september 2019.

Bron: Artikel 2, tweede lid van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.

Links naar bronnen

In deze verklaring wordt gerefereerd aan verschillende bronnen. Onderstaande lijst bevat de links naar deze bronnen.