Start MER-fase 2 Spuiweg

3 dec 2024

Het onderzoek voor de Milieueffectrapportage (MER) fase 1 is afgerond: de publieksvriendelijke samenvatting daarvan vindt u hier. In MER-fase 1 zijn vier alternatieven voor de Spuiweg onderzocht. Alle milieueffecten van deze opties zijn in beeld gebracht. In het MER worden op basis van het overgebleven alternatief (een weg vanaf de A6 tot aan de Staartweg) drie varianten uitgewerkt in ontwerpen. Hierbij wordt ook gekeken naar de milieueffecten, zoals geluid, natuur en verkeer. Deze milieueffect-resultaten van de drie varianten komen in het MER.

Wat wordt er precies onderzocht?

We zoeken naar een oplossing om de doorstromings- en verkeersveiligheidsproblemen op de Domineesweg op te lossen. We onderzoeken of de varianten bijdragen aan de doelstellingen om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Domineesweg te verbeteren. Alle varianten onderzoeken we door het opstellen van ontwerpen, het opstellen van het MER, het bepalen van het ruimtegebruik, het betrekken van de omgeving, het in beeld brengen van de kosten etc. Op basis van deze aspecten stellen de bestuurders een voorkeursvariant vast die nader onderzocht gaat worden. Naast de milieueffecten wordt bij het uitwerken van het ontwerp ook rekening gehouden met de volgende onderwerpen:

  • De inrichting van de provinciale weg met een toegestane snelheid van 80 km/u
  • Fietspad langs de weg
  • Aantal kruispunten op de weg
  • Een brug over de Urkervaart voor auto’s en fietsers
  • Geslotenverklaring voor landbouwverkeer
  • Eventuele maatregelen om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren op het onderliggende wegennet.