Stormprotocol Markerwaarddijk (N307)

De N307 Markerwaarddijk, ook bekend als de Houtribdijk of dijk Enkhuizen - Lelystad,  is een belangrijke verbindingsweg tussen de provincies Noord-Holland en Flevoland. Specifiek tussen Lelystad en Enkhuizen. Een prachtige dijk om overheen te rijden, maar ook een dijk die door haar ligging gevoelig is voor storm. Provincie Flevoland is wegbeheerder van de dijk. Als wegbeheerder zijn wij ervoor verantwoordelijk dat de weggebruiker veilig van de ene naar de andere kant kan reizen. Bij slecht weer of harde storm is de provincie soms genoodzaakt om de weg af te sluiten. Dit betekent voor de weggebruiker ruim 100 kilometer omrijden, maar wel een veiligere route.

Stormprotocol

De provincie heeft in 2016 TNO gevraagd om een advies op te stellen voor een stormprotocol. Uitgangspunt is een getrapte afsluiting van de dijk bij slecht weer of storm. Dit betekent dat de dijk zo lang mogelijk open blijft voor zoveel mogelijk verkeer, maar alleen zolang dat veilig kan. Op grond van literatuur, berekeningen en ervaringen elders in Nederland adviseert TNO het volgende:

  1. Scenario 1: bij een gemiddelde windsnelheid van 16 meter per seconde, circa windkracht 7, geldt een maximale snelheid van 70 kilometer per uur én een inhaalverbod;
  2. Scenario 2: bij een gemiddelde windsnelheid van 19 meter per seconde, circa windkracht 8, is de dijk gesloten voor vrachtwagens en voertuigen met aanhangers;
  3. Scenario 3: wanneer de gemiddelde windsnelheid 24 meter per seconde bedraagt, circa windkracht 9, wordt de dijk afgesloten voor al het verkeer.

MeteoGroup

In de praktijk betekent dit dat MeteoGroup het weer en dan vooral de windkracht, windrichting en regenval continu in de gaten houdt. Zij voorspellen het weer voor het komende uur. Op het moment dat MeteoGroup een gemiddelde windkracht meet of verwacht die leidt tot één van de 3 scenario's, wordt provincie Flevoland ingeseind. Wij zetten hierop direct de van te voren afgesproken maatregelen in werking. De gemiddelde windsnelheid wordt gemeten over een vastgestelde korte tijdsperiode. Windstoten worden meegenomen in het gemiddelde, maar windstoten alleen zijn niet voldoende om een scenario in werking te stellen.

Scenario's

  1. De snelheidsbeperking van scenario 1 is gebaseerd op onderzoek over de stabiliteit van voertuigen bij bepaalde windsnelheden.
  2. De volgende stap, scenario 2, is ingesteld vanwege het extra gevaar dat hoge voertuigen lopen bij een storm wanneer de wind dwars op de dijk staat.
  3. Het laatste scenario komt gemiddeld zo'n 2 tot 3 keer per jaar voor. Vooral stormen uit een zuidwestelijke richting zorgen voor veel overlast, omdat de wind dan dwars op de dijk staat. Water en vuil worden door de wind over de weg geblazen. De weg is dan niet meer veilig voor de weggebruiker.

Plan uw reis

Als u gebruik gaat maken van de dijk, raden we u aan om eerst naar de weersverwachting te kijken. Op verschillende websites kunt u de actuele windkracht bekijken, bijvoorbeeld van weerstation Trintelhaven op de dijk. Op basis hiervan kunt u een inschatting maken van het scenario dat ingezet kan worden in geval van slecht weer. U kunt uw reisplannen hierop aanpassen indien nodig.

Informatie onderweg

Bent u al onderweg? Op het Twitter-account @FlevoWegen wordt gemeld of een scenario in werking is of niet. Ook de verkeerscentrale wordt hiervan op de hoogte gesteld. Houd weer- en verkeersberichten van bijvoorbeeld Omroep Flevoland goed in de gaten in geval van (verwacht) slecht weer. Op een aantal locaties rondom Lelystad en Enkhuizen zijn borden (DRIPS) langs de weg geplaatst die laten zien of één van de scenario's in werking is.

Bruggen en sluizen

Ook het bedienen van bruggen en sluizen wordt uit veiligheidsoverwegingen gestaakt bij te hoge windsnelheden. Op het moment dat de gemiddelde windsnelheid 14 meter per seconde bedraagt, worden er geen bruggen meer bediend. De bediening van de sluizen wordt gestaakt bij een gemiddelde windsnelheid van 20 meter per seconde. Bekijk de lijst van provinciale bruggen en sluizen.