Maar liefst 3.000 eisen legde technisch specialist Cor-Jan Baltus samen met zijn collega’s tegenover de aannemer op tafel. De nieuwe aansturing  van bruggen en sluizen in de regio moet allereerst veilig, storingsvrij en praktisch zijn. Namens de provincie legt Cor-Jan het juiste contact tussen handen en knoppen. Cor-Jan is een echte techneut. In korte tijd weet hij van alles te vertellen over camera’s, joysticks, sensoren, ingewikkelde installaties en curieuze codes. “Daar ben ik technisch specialist voor,” grijnst hij gemoedelijk. Maar Cor-Jan blijft bovenal ook een mens. Een vriendelijke vent die 2 dagen per week voor zijn werk vanuit Zeeland naar Lelystad reist om anderen van dienst te zijn. “Hoort erbij,” zegt hij nuchter. “Ik werk nu eenmaal graag met mensen, of dat nu in Lelystad is of elders in het land.”

Cor Jan Baltus

Schakel

Daarmee vormt Cor-Jan eigenlijk de persoonlijke schakel tussen de bedienmedewerkers en hun techniek. Hij koppelt bezieling aan zakelijke kennis. Zoals ook rond de Flevolandse wateren, waar de provincie onlangs is gestart met het project 'groot onderhoud bruggen en sluizen' (GOBS). De komende jaren worden alle 16 bruggen en sluizen in de regio verregaand vernieuwd. Samen met de aannemer spreekt Cor-Jan vanuit het provinciehuis alle details uit het gesloten contract door. “We kwamen een zin tegen die nogal krom geformuleerd was. De aannemer wilde die bepaling daarom graag schrappen. Maar ik zei: nee. Want als deze eis zou vervallen, zou het audiosysteem op onze bediencentrale niet meer goed werken.”

Bedienscherm

Op deze bediencentrale binnen het provinciehuis houden verschillende medewerkers alle bruggen en sluizen helder in het oog. Van ’s morgens vroeg tot laat in de avond. Het beeld op hun monitor wordt de komende tijd sterk bijgesteld en aangescherpt, belooft Cor-Jan. “We willen alle processen beter op elkaar afstemmen. Nu zijn alle systemen vaak nog op een eigen manier ingericht, op basis van codes die maar een paar mensen kunnen lezen. In de toekomst werken alle bruggen en sluizen juist op dezelfde manier. Dat zien de medewerkers straks ook terug op de schermen. Elke installatie wordt op dezelfde manier in beeld gebracht. Dan hoeven de medewerkers ook niet meer steeds met hun joystick heen en weer te bewegen om in te zoomen bijvoorbeeld.”

App

Ook de knoppen in de kanalen zelf zullen wellicht op termijn verdwijnen. Wie een boottochtje maakt, hoeft zich dan niet meer in te spannen om zich aan te melden bij een brug of sluis. Want Cor-Jan en zijn collega’s zijn achter de schermen al weer druk in de weer met allerlei nieuwe snufjes. “Een app,” vertelt hij. “Dat programma op je telefoon geeft automatisch aan ons door dat je aan komt varen. Zijn we nog mee bezig. Maar we richten ons ook op Open Data. Zodat je automatisch berichten krijgt over de sluis bij jou in de buurt.” Cor-Jan regelt het allemaal graag. Zelfs al moet hij daarvoor zelf uit Zeeland komen.